På det svenske marked har Läckerol traditionelt haft gudestatus. Man spiser Läckerol og der findes ingen værdige alternativer. Cloetta, som står bag Läckerol, besluttede på et tidspunkt at skubbe prispunktet opad mod at fylde æsken helt op med pastiller. Det gik fint på det svenske marked og man fik øget indtjeningen.
Cloetta ville gøre det samme i Danmark, men det danske datterselskab havde betænkeligheder. I Danmark kan man spise Läckerol eller Gajol og en højere pris kunne blive dyrt betalt i form at tabt markedsandel.
Inzights fik til opgave at afgøre Cloettas nordiske Läckerol-fejde. Vores dom var klar og ikke til videre diskussion: Läckerol ville tabe over 10% i markedsandel til Gajol, hvis man satte prisen op som planlagt. Det øgede indhold af pastiller i æsken kunne på ingen måde kompensere for den stigende pris.
1-0 til Danmark. Prisen på Läckerol forblev den samme i Danmark.
Se mere om Inzights’ potentialeundersøgelser her. Få en snak med Peter om hvad potentialeundersøgelser kan gøre for dig.