Hvad er en målgruppe?
Definer målgruppe, forstå målgruppe og ram målgruppe
Kend din målgruppe. Kend dine kunder. Det er hjørnestenen i al salg og marketing, men ofte mangler vi at stille de helt grundlæggende spørgsmål:
Men – hånden på hjertet – kan du svare præcist på nedenstående spørgsmål?
- Hvad opnår jeg ved at udpege en målgruppe?
- Hvem er min målgruppe?
- Har jeg flere målgrupper?
- Hvordan finder jeg min målgruppe?
Spørgsmålene kan virke banale, men det er de ikke. De er tværtimod helt centrale for udvikling af salg og erobring af kunder. Du kan definere din målgruppe på mange måder. Oftest vil det være din vigtigste gruppe af kunder målt på købsvolumen, købspotentiale eller indtjening.
Der tales i flæng om målgrupper, segmentering og positionering. Reelt er forskellen mest af teoretisk karakter. Centralt for alle begreberne står, at du skaber dig en konkurrencemæssig fordel ved at fokusere din forretning. Hvad enten du gør dig overvejelser om målgrupper, segmenteringskriterier eller markedsposition handler det grundlæggende om at træffe et bevidst valg om at betjene færre kunder rigtig godt i stedet for at betjene mange kunder halvgodt.
Tør du træffe det valg, er din vigtigste opgave at udpege og forstå den udvalgte gruppe af kunder, som dermed bliver din målgruppe. Begavede målgruppeanalyser og segmenteringsanalyser er vores verden her i Inzights og vi glæder os til at byde dig indenfor.
Hvis du lige vil have et brush up på det med segmenter og målgrupper, så læs vores blogindlæg i artikelserien Hvad er en målgruppe? & Hvad er en målgruppeanalyse?
Find din målgruppe
20% af dine kunder står for 80% af dit salg
Du har givetvis en mening om hvem din målgruppe er, men – hånden på hjertet – kan du svare præcist på nedenstående spørgsmål?
- Har jeg udpeget den rigtige målgruppe?
- Hvor stor en andel af mit salg står min målgruppe for?
- Hvilke valgkriterier navigerer min målgruppe efter?
Mange af vores kunder her i Inzights starter med at mene, at deres målgruppe er bred. Det er den sjældent – tværtimod er den ofte smal.
Vi vil med stor sandsynlighed finde ud af, at mindre end 20% af dine kunder tegner sig for mere end 80% af dit salg.
Inzights laver knivskarp markedsanalyse, som kortlægger de helt centrale begreber i en målgruppeundersøgelse:
- Købsfrekvens
- Købsvolumen
- Valgkriterier
- Årsager til churn.
Og vi laver den krøllede dataanalyse, der får din målgruppe til at træde helt tydeligt ud af din brogede kundegruppe.
Tænk over 20/80-fordelingen en ekstra gang. Den er tankevækkende, og har store implikationer for, hvordan jeres markedsrettede aktiviteter skal tilrettelægges. Det er billigere og mere effektivt at tilrettelægge salg og markedsføring til en tydeligt, afgrænset målgruppe fremfor en stor, broget skare.
Vi tør vædde om god målgruppeanalyse
Styr på stikprøve, repræsentativitet og spørgeskema
I Inzights stiller vi skarpt på din målgruppe. Det kræver ikke indviklede, langhårede metoder, men det kræver til gengæld, at man kan finde ud af at lave ordentlig markedsanalyse på den grundige, gennemtænkte, klassiske måde.
Det kræver styr på grundlæggende principper om, hvordan man designer en stikprøve, som er repræsentativ for dit kundeunivers. Og det kræver omhyggeligt formulerede spørgsmål, som med præcision kan skelne dine nuværende kunder fra potentielle kunder og dine kernekunder fra øvrige kunder.
Målgruppeundersøgelser kan absolut aldrig puttes ind i en fast analyseskabelon, for dine produkter og din markedstilgang er ikke magen til dine konkurrenters.
Til gengæld mener vi, at målgruppeanalyser skal skæres ind til benet: få, skarpe spørgsmål til dine kunder giver os de rette data til at levere dig skarpe svar. De behøver ikke være dyre og kan laves på få uger.
Læs også vores guide til målgruppeanalyser i vores blogindlæg i artikelserien om Hjælp Til Markedsanalyse: Brush Up Lektion #1 – Hvad er en målgruppe? & Hvad er en målgruppeanalyse?
Analysekonsulent der udfordrer og viser vej
Kobling fra markedsanalyse til handling
Vi kalder en spade for en spade… og en målgruppeanalyse for et praktisk redskab. Ofte er målgruppeanalyser ikke direkte koblet til praktisk anvendelse i virksomheden.
Det er samtaleemne på gangene i din virksomhed i en måneds tid. Så lægger støver sig over dem. Den manglende kobling handler ofte om, at vi som analysekonsulenter accepterer, at du som analysekøber har tillid til, at vi ved, hvordan man fikser en målgruppeanalyse. Men det ved vi reelt ikke med mindre, vi stiller dig spørgsmål, som viser, at vi formår at reflektere på vegne af dine kunder. Tag det som en udfordring: vi vil vædde på, at vi kan stille dig spørgsmål, som får dig til:
- at se dine kunder og dit marked i et skarpere lys og
- at se en direkte kobling mellem en målgruppeanalyse og ”hands-on”-forbedringer i din tilgang til markedet.
Dermed bliver en begavet målgruppeanalyse et ganske simpelt og lavpraktisk redskab, som sætter dig i stand til at tale krystalklart til nogle udvalgte kunder i stedet for at tale med uld i mund til alle kunder.
Vi har gjort det i virkeligheden
Eksempler på målgruppeanalyser
Mere om målgruppeanalyser
Bliv klog på churnårsager, drivers og markedspotentiale i målgruppen
Der ligger 3 vigtige markedsanalyseredskaber rundt om målgruppeanalysen. I Inzights tør vi hævde, at vi er målgruppeeksperter, netop fordi vi har udviklet en markedsanalysemodel for hver af disse 3 redskaber:
- Churnanalyse: kortlægger årsager til churn som led i udvikling af kundeloyalitet og kundefastholdelse i målgruppen.
- Prioriteringsundersøgelse: giver håndfast viden om valgkriterier, præferencer, drivers, budskaber og value propositions i målgruppen.
- Potentialeanalyse: estimerer markedsandele og markedspotentiale i målgruppen.
Dare to be wiser
Kontakt Lars og hør mere om, hvordan du får stillet skarpt på din kernemålgruppe med god, gammeldags, gennemtænkt markedsanalyse. Han har snusfornuft, forretningssans og lune – og er glad for en kop kaffe.
Vi svarer ofte på disse spørgsmål:
Hvem er min målgruppe?
Hvad er segmentering?
Hvad er en målgruppeanalyse?