maalgruppeundersoegelse maalgruppedefinition maalgruppestoerrelse Inzights er eksperter i markedsanalyse

Kendt FMCG-virksomhed har fået mod til at droppe en produktserie med høj churn

En af vores værdsatte kunder er en kendt FMCG-virksomhed. De arbejder løbende på at introducere sundere alternativer til deres klassiske produktportefølje. Efter nogle år på markedet ventede virksomheden stadig på, at et højtprofileret sundt alternativ skulle få det store gennembrud. Salget var stabilt men for lavt… så hvad skulle der skrues på?

Inzights kortlagde forbrugernes ”beslutningstræ” for at finde ud af, hvor kæden hoppede af. Resultaterne var klare: det handlede hverken om at øge kendskab, interesse eller prøveandel. Det handlede om churn: rigtig mange af de forbrugere, der havde købt det nye, sunde alternativ første gang, købte det ikke anden gang. De syntes ikke det smagte godt: det var tørt, det originale produkt smagte bedre.

Sagt med terminologien fra vores Churn Flow Model: Sundhedstrenden var ”disruptoren” og smagen var ”afkobleren”. Virksomheden satte handling bag resultaterne. Forbrugernes fravalg af det sunde alternativ krævede, at man gik tilbage i udviklingslaboratoriet. Det var netop, hvad man gjorde: det sunde alternativ blev taget ud af markedet… og i dag elsker vi alle sammen det produkt, som blev lanceret efter endnu en runde i udviklingslaboratoriet.

Se mere om Inzights’ churnanalyser her. Få en snak med Lars om hvad churnanalyser kan gøre for dig.