Kortlægning af målgrupper

ZOOM IND PÅ DIN MÅLGRUPPE OG RAM PLET MED DINE INDSATSER

I Inzights er vi specialister i målgruppeanalyser. Vi ved at din målgruppe er mindre end du tror. Stil skarpt på din målgruppe og øg dit salg.

20% af dine kunder står for 80% af dit salg

Du har givetvis en mening om hvem din målgruppe er, men – hånden på hjertet – kan du svare på nedenstående spørgsmål? 

  • Hvor stor en andel af dit salg trækkes af dine kernekunder?
  • Har du den rette viden til at stille skarpt på dine kernekunder i dine markedsaktiviteter?
  • Hvad er de 3 vigtigste årsager til at dine kernekunder vælger dit produkt?

Kend din målgruppe – kend dine kunder! Det lyder banalt, men rigtig mange af vores kunder her i Inzights starter med at mene, at deres målgruppe er bred. Det er den sjældent – tværtimod er den ofte smal. Vi vil med stor sandsynlighed finde ud af, at mindre end 20% af dine kunder tegner sig for mere end 80% af dit salg. Tænk lige over de to tal en ekstra gang. De er tankevækkende, og har store implikationer for, hvordan jeres markedsrettede aktiviteter skal tilrettelægges. Der er forskel på at tilrettelægge produktudvikling og markedsføring til en tydeligt, afgrænset gruppe fremfor en stor, broget skare.

viden om kernekunder heavy users light users Inzights er eksperter i markedsanalyse
viden om stikpræve repræsentativitet analysemetode spørgeskema svarskala Inzights er eksperter i markedsanalyse

Gå aldrig på kompromis med repræsentativitet

I Inzights stiller vi skarpt på din målgruppe. Det kræver ikke indviklede, langhårede metoder, men det kræver til gengæld, at man kan finde ud af at lave ordentlig markedsanalyse på den grundige, gennemtænkte, klassiske måde. Det kræver styr på grundlæggende principper om, hvordan man designer en stikprøve, som er repræsentativ for dit kundeunivers. Og det kræver omhyggeligt formulerede spørgsmål, som med præcision kan skelne dine nuværende kunder fra potentielle kunder og dine kernekunder fra øvrige kunder. Målgruppeundersøgelser kan absolut aldrig puttes ind i en fast analyseskabelon, for dine produkter og din markedstilgang er ikke magen til dine konkurrenters. Til gengæld mener vi, at målgruppeanalyser skal skæres ind til benet: få, skarpe spørgsmål til dine kunder giver os de rette data til at levere dig skarpe svar. De behøver ikke være dyre og kan laves på få uger.

Vi tør vædde på det

Vi kalder en spade for en spade… og en målgruppeanalyse for et praktisk redskab. Ofte er målgruppeanalyser ikke direkte koblet til praktisk anvendelse i virksomheden. De er samtaleemne på gangene i din virksomhed i en måneds tid. Så lægger støver sig over dem. Den manglende kobling handler ofte om, at vi som analysekonsulenter accepterer, at du som analysekøber har tillid til, at vi ved, hvordan man fikser en målgruppeanalyse. Men det ved vi reelt ikke med mindre, vi stiller dig spørgsmål, som viser, at vi formår at reflektere på vegne af dine kunder. Tag det som en udfordring: vi vil vædde på, at vi kan stille dig spørgsmål, som får dig til: 1) at se dine kunder og dit marked i et skarpere lys og 2) at se en direkte kobling mellem en målgruppeanalyse og ”hands-on”-forbedringer i din tilgang til markedet. Dermed bliver en begavet målgruppeanalyse et ganske simpelt og lavpraktisk redskab, som sætter dig i stand til at tale krystalklart til nogle udvalgte kunder i stedet for at tale med uld i mund til alle kunder.

viden om målgruppper setmentering undersøgelse Inzights er eksperter i markedsanalyse

Dare to be wiser

Kontakt Lars og hør mere om, hvordan du får stillet skarpt på din kernemålgruppe med god, gammeldags, gennemtænkt markedsanalyse. Han har snusfornuft, forretningssans og lune – og er glad for en kop kaffe.

Vi svarer ofte på disse spørgsmål:

Hvad er valgkriterier?
Hvad er vigtigt for mine kunder?
Hvordan måles value proposition?

LARS BAGGER KJÆR

Partner

Kontakt Lars

+45 21 65 08 40

lars@inzights.dk

Connect med Lars

på LinkedIn

Lars Bagger kjær ekspert i markedsanalyse Inzights